Tuesday, February 28, 2006

Lu Cilok Gua, Gua Cilok Lu!!!



Akhirnye..setelah sekian lama aku dok tunggu filem ni.. keluar gak ko kat torrent. (sorry la afdlin kalo ko bace ni, mmg aku terpakse download la..nanti aku beli yg original).

Our film industry actually were really rich with our own kind of films. Sape yg tak ingat T.S P Ramlee. And through the time, we sort of lose the identity of our own film. Mmg kita tak lahir zaman P Ramlee, tapi until now we still can laugh to the jokes, feel sad bile tgk cerite Ibu Mertuaku etc.

Sebagai seorang yg critical dalam bab filem ni, aku rasa sejak masuk tahun awal 90an, mmg aku dah tak enjoy langsung kebanyakan filem Malaysia. Lelagi pak Usop Selam nye. ( sorry dude, i still begrudge with u since my kedai mamak gunting rambut incident masa aku kecik2). And now, aku rasa dah tiba seorang hero filem melayu baru yg boleh mengubah segala senario filem negara kita.

Frankly, BPC ni bukan lah a great movie yg setanding cam Saving Private Ryan ke, Life is Beautiful ke. Tapi ape yg cuba dipaparkan oleh saudara Afdlin dalam movie die ni aku rase sgt transparent terhadap masyarakat Malaysia. Aku dah muak sebenarnye tgk cerite melayu yg dok nak cakap melayu poyo je. Sampaikan org yg berlakon dalam tu, cina ke, india ke, serani ke, semua dok try hard nak cakap melayu poyo. The truth is Malaysian never really speak like in the movie. Be more frank to ourselves man.

Dalam cerite ni, segala jenis bahasa ko boleh dgr. Cina, Punjabi, English, Malay of course, and even English with Kelantanese slangs. Thats just hilarious man. And jalan cerite die ok la. Maybe aku boleh cakap, boleh ditingkatkan lagi. Afdlin pun mcm mengekalkan keselamba-an die dalam berlakon. Thats cool man. At the end of the day, people want something real!! Bukan nya lawak spastik utk budak 3 tahun and expect yg dewasa ni nak gelak sekali. (this goes to senario group, u guys sucks!!)

Maybe aku biased sikit la utk movie ni, sebab aku pun nak tgk sgt first filem yg aku berlakon. Sebagai extra je. LoL! Tapi pandangan aku kat atas tu tak bias langsung ok! Ni mmg pandangan ikhlas aku.

Overall, i can say this movie is one to be seen this year. Kalau korang rajin, carik la aku dalam movie ni. Tak sampai 5 saat pun nampak aku. And i rate myself as horrible dalam scene tu. Lari macam org nak side step rugby je. Maybe takde bakat kot. Or maybe sebab aku dgn kasut kerja, seluar kerja pastu kene suruh lari kat tepi kolam. Takde grip beb!! haha.

Anyway, bagi yg belum tgk cerite ni.. Enjoy it dudes!!! to Afdlin, kudos to u bro!!

Aku letak link blog afdhlin utk sesape tgk.. usya2 la sendiri..

http://afdlinshauki.blogspot.com/

6 comments:

moKHa cafe said...

shidi, can i get the torrent off u? bila time aku nak tgk cerita ni kat wayang dah tukar cerita melayu lain - ape tah.. Buli Balik tak silap aku. Hmmm!

Anonymous said...

tular...klaka klaka.. 8.5/10!

moKHa cafe said...

orite! cantek ah shidi.

rai said...

4/10

dis is just another movie wif all the "lawak bangang" inside it..nothing special abt this movie..takde beza pon kalo banding dgn senario..but ive to admit that i did laugh on most of the jokes..kita mmg suka lawak bangang n kita pon mmg suka buat lawak bangang..msian movies are going nowhere..the special effects in dis movie were crap..msians are not ready yet for movies with heavy messages like spinning gasing or dr jemapoh ke manchestee(aku pon tak dapat tangkap almost all the hidden messages dlm muvi ni)..kita lg suka movie yg simple2 je..but even that we like to see all the "lawak bangang" that doesnt mean that they shud not try to make all the special effects look real..tgk mcm dude wheres my car or jay n silent bob,eventho cerita tu byk gila lawak bangang tp effects diorang cantik..it may be because of the costs i think..ye la,buat apa nak buat cerita mahal2 when u know that u can only collect 1-3 juta ringgit je..semua org nak untung..n yes at least dis movie is better that the "nothing special at all" abg yusuf haslam's aka the six million riggit man movies..ehehe

oh dis is just my personal view..jgn lak ko pegi cakap kat afdlin..habis dia bantai aku karang..dah la dia liverfool supporter..ehehe

moKHa cafe said...

i like the cinematography tho

Anonymous said...

Masa filem BPC ni keluar, aku tak berpeluang nak tengok pun. Aku bukan jenis kaki wayang.. walaupun aku takde masalah dengan idea dan terjemahan Afdlin Shauki sejak filem Buli, tapi aku tak berani nak keluar duit poket untuk layan filem ni dulu. Maklumlah, masa tu aku sekolah lagi, duit tak banyak.. kalau nak pergi tengok wayang tu, memang plan sebulan punya asingkan duit belanja.. yang mampu aku buat, layan OST dia yang selalu keluar radio. Hehe

Beberapa bulan lepas tu, ada sorang cikgu aku ni yang bagi komen yang agak negatif pasal filem tu. Dia kata, dia tak faham cerita tu. Mungkin cikgu aku tu tak dapat nak hadam lawak jenis Afdlin Shauki? Aku tak tau.. tu lagi buatkan aku rasa teringin nak tau filem tu macam mana..

Akhirnya, filem tu keluar tahun depan kat Tv2. Tayangan hari Jumaat.. tak salah aku start pukul dua petang. Aku tak dapat tengok dari mula pun.. masa tengok tu, aku terpaku. Terhibur. Tergelak... Aku rasa filem tu best. Takde lah teruk sangat lawak dia macam yang cikgu aku atau orang lain katakan. Ya, lebih kurang macam Senario arahan Aziz M. Osman. Tapi macam bijak sikit lawak dia. Dengan watak Hans dan Awie yang aku fikir, agak lari dari watak lelaki 'macho' yang biasa dorang lakonkan. Tak ada nak cintan-cintun. Aku rasa, itu yang buatkan filem tu 'mahal'.. pelakon dia bukan pelawak macam Senario yang memang terkenal sebagai kumpulan lawak nombor satu pada masa tu.

Rasanya, masuk tahun ni.. dah lebih 10 tahun aku tak tengok filem tu. Aku nak tengok baliklah nanti. Tak tau lah aku akan rasa best lagi ke tak filem tu. Aku rasa, filem Afdlin Shauki yang aku kureng suka, Sumolah. Lain-lain tu takde hal aku layan. Berani Punya Budak yang dapat review negatif dari wartawan pun aku rasa ok. Aku terhibur dengan filem tu.

Bagi aku, pengarah filem local yang aku rasa hebat.. Aziz M. Osman, Afdlin Shauki dan Mamat Khalid. Expectation aku untuk filem local tak tinggi. Tapi, 3 orang pengarah ni macam ada standard sikit filem dia. Takde cerita pasal mat rempit dan bohsia semata-mata.. tak rasa sangat pemgaruh filem luar... Tak payah buat cerita drift evolusi bagai. Tak payah buat cerita gangster ada sengat. Tak payah beriya buat filem guru ajaran sesat dengan scene rogol. Tak payah buat filem pasal pejuang Melayu syok sendiri.. era 90an dulu memang Azizi M. Osman tu hebat. Awal 2000'an, Afdlin Shauki pegang.. lepas tu ada Mamat Khalid. Sempoi..

Ni sekadar pendapat peribadi aku je.